Gastheer

‘Goedemorgen, wat leuk dat u er bent. Kom binnen, de koffie staat klaar’. Ik mocht het weer zeggen afgelopen week. Een flink aantal keren zelfs. En ja, dat vind ik reuze leuk om te doen.

Ik deed het deze week als gastheer voor het Gilde. Ik deed het als gastheer bij mij thuis, een flink aantal keren zelfs. Ik doe het als gastheer in het museum. Onlangs deed ik het per ongeluk in de sigarenzaak; het was sterker dan ik. Net zo goed als ik het in een wijnhandel deed. Het kost me ook geen enkele moeite. Het zit in m’n aard. Het is een 2e natuur. Leuk!

Waarom ik het zo leuk vind? Zeker weten doe ik het niet, veel speelt zich af in het onbewuste, maar ik vermoed dat ik het vooral erg leuk vind om een zoekend en niet geheel zeker mens in één keer te zien veranderen in iemand die zich welkom voelt. Iets met erkenning en waardering. Het is een optelsom van heel veel kleine handelingen die allen gericht zijn op zien hoe de bezoeker/gast/klant reageert. Om daar dan weer op te reageren. Mensen op hun gemak stellen. Op de juiste manier de juiste vraag stellen. Vaak vragen waar alleen maar met ‘ja’ op geantwoord kan worden, zoals ‘zal ik de jas aannemen’, ‘wilt u wat drinken’, ………

Waar mensen ook komen, met welke reden dan ook, of het nou een klacht is of een vraag, het doet er niet toe. Je probeert interesse te tonen en iemand (h)erkenning te geven. De rest gaat dan eigenlijk vanzelf.

Nu ik het er zo over heb bedenk ik me dat ik als adviseur bij de bank precies hetzelfde deed. Vaak was het eerste wat een klant zei ‘ik heb een vraag’, waarop ik meestal reageerde met ‘dan gaan we die vraag beantwoorden’. Waarmee het antwoord in de ogen van de klant al voor een deel gegeven was. Bij een klacht werkte dat nog veel beter. ‘Ik heb een klacht!’ Het enige antwoord wat echt werkt is dan ‘Wat ontzettend vervelend. Laat horen. Laten we er even voor gaan zitten’. Reactie in zeker 50% van de situaties: ‘Nou ja, zo erg is het ook weer niet hoor’ ……..

Onlangs las ik in de krant dat ING inmiddels geen bank meer is maar een IT bedrijf. Een heel verhaal over hoe leuk het werken daar nu is en wat ze allemaal kunnen en nog gaan doen. Nergens in het verhaal kwam ik echter iets tegen over de relatie met de klant……… Laat staan het te woord staan van een klant. Misschien dat daar precies de reden ligt waarom nogal wat vrienden en kennissen me vragen stellen op financieel gebied. Het gaat namelijk zelden over de gezochte oplossing. Het gaat om aanhoren en spiegelen! Vervolgens zie ik vriend of kennis met een tevreden blik weer vertrekken met de woorden ‘dank je wel voor je tijd en het aanhoren’. Dat maakt mij dan weer tevreden. Zoals ik vroeger tevreden was wanneer een klant op die manier het kantoor verliet. Ik kan het niet helpen dat ik me afvraag waar de medewerkers van de huidige bank/IT bedrijf hun tevredenheid vandaan halen……..

Gastheer dus. Gelukkig zijn er plaatsen waar ik dat van tijd tot tijd mag doen. Zoals in het Vechtstreekmuseum http://www.vechtstreekmuseum.nl/agenda/ en bij het Gilde https://www.gilde-stichtsevecht.nl/gilde-stichtse-vecht-vernieuwt/ . En natuurlijk bij ons thuis voor de liefhebbers van een goed gesprek met een hapje en een drankje of, desgewenst, een goede sigaar.

Het leven heeft vele mooie kanten en vele mooie momenten. Als gastheer vind ik het leuk om daar invulling aan te geven. Erg leuk zelfs.

 

Rob Franse, 2 december 2017

Eén gedachte over “Gastheer”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *