Precies wat jij wilt horen….

Kwakzalvers waren, en zijn, er beroemd om. Op een markt verkopen ze middeltjes voor werkelijk alles. Wanneer een twijfelende man of vrouw vraagt of het ook helpt tegen splijttenen dan zal de kwakzalver luid verkondigen dat het voorál helpt tegen splijttenen.

Menig verkoper maakt zich hier in zekere zin schuldig aan. “Krimpt deze trui nog?” De verkoper kijkt naar de trui en naar de klant en afhankelijk van de grootte van de trui t.o.v. de maat van de klant zal hij antwoorden dat deze trui echt nog wel een beetje krimpt….of juist beslist niet. Met enig fatsoen kan de verkoper volhouden dat de klant er zelf om vraagt. De klant zoekt namelijk vooral een persoonlijk antwoord en een bevestiging. Tijd, aandacht en erkenning zogezegd :-).

Inmiddels zijn er complete strategieën omheen gebouwd. Hele winkelconcepten. Complete fabrieken. En ja, ook compleet media beleid en complete politieke partijen.

Zolang dit duidelijk zichtbaar is kan het niet zo veel kwaad. Bepaalde TV zenders bezoek ik nooit. Bepaalde winkels ook niet. Prima toch.

Zolang het duidelijk is wat voor product het is, wat de kwaliteit is, hoe lang het mee gaat en welke garantie er op zit gaat het ook nog steeds goed. Mooi zo.

Wellicht dat ik wat eenzijdig word in m’n product afname. Wellicht dat ik niet meer verrast word door iets helemaal anders. Jammer dan.

 

In de laatste jaren zijn er forse stappen gezet. Met dank aan big data, (mobiel) internet en social media. Je krijgt steeds preciezer de boodschap die voor jou bedoeld is. Wanneer je geen splijttenen hebt dan krijg je daar ook geen boodschap meer over, maar wanneer je laaghartig bent dan krijg je daar dus precies wel boodschappen over.

Verschillende media aanbieders richten zich ook steeds meer op jouw interesse. Zo zijn er mannen zenders, peuter zenders, sportkranten, paardenbulletins en in het duistere circuit zelfs ……. Nou, dat vul je zelf maar in.

Zolang het over producten gaat en zolang het over vermaak gaat vind ik het prima. Jij blij met je creatief met kurk groepje. Geniet er van zou ik zeggen.

 

Maarre…. Als het nou over politiek gaat of over algemeen belang, wanneer het over onze economie gaat of over onze belastingen, wanneer het over vluchtelingen gaat of over discriminatie?

Wanneer dat politieke geloof gecombineerd wordt met media die op dezelfde manier denken? Media en politici die de boodschap precies op jou afstemmen?

Zouden media en politici wellicht net zo kunnen denken als die kwakzalver? Of die verkoper? Zouden ze misschien denken “dat is toch precies wat u wilde horen”? Zouden ze misschien zelfs denken dat het om de boodschap gaat en hoe die bij jou binnenkomt? Vooral lekker makkelijk en bevestigend? Dat jij slechts uit bent op bevestiging van wat jij zelf al denkt? Dat ze jou eigenlijk als niet meer zien dan stemvee?

Zou dat een verklaring kunnen zijn waarom politici het ene zeggen en het andere doen? Zeggen wat jij wilt horen en doen wat zij zelf het beste uitkomt? Zouden ze inmiddels zo “verworden” zijn dat ze niet eens meer een authentieke boodschap hebben, een origineel idee, een visie of een missie,  maar zich naadloos aanpassen aan wat jij wilt horen?

Nog één stapje verder: Zou het zo kunnen zijn dat wat grover gebekte populisten durven in te spelen op jouw meest primitieve behoeften? Jou vooral niet vertellen hoe het werkelijk is, wat zij er zelf van denken en al lang weten dat hun oplossingen in het beste geval slechts voor korte tijd werkt? Voor slechts een kleine groep? Zou het stomweg boosheid en narcisme kunnen zijn op zoek naar een publiek?

Of ik denk dat jij daar in zou kunnen trappen? Ja, dat denk ik wel. Ooit ben ik verkoper geweest. En het is verbazend om te zien wie zich allemaal laten …………. Zolang ik maar precies vertelde wat ze wilden horen. Daar hoef je niet voor te jokken hoor. Zolang de klant geen moeilijke vragen stelt…….

 

Tsja, zo zitten wij mensen in elkaar. Precies horen wat we willen horen. Met de technieken van vandaag kan dat. Koppel het aan een klein gebrek aan waarden, normen en ethiek van de verkoper of politicus en maak het af met een mooi media sausje….. Alles weglaten wat je níet wilt horen en klaar! Verkocht!

Of ik iets heb tegen populisme, eenzijdigheid en gemakzucht?

 

Mwah…..

 

Rob Franse, 1 februari 2017

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *