Vertrouwen op anderen vereist kunde bij jouzelf!

Want wanneer en waarom zou je een ander vertrouwen?

Wanneer je naar de politiek kijkt dan moet je bijna stellen dat het vertrouwen in anderen bijna nul is. Dat geldt overigens ook voor de overheid in het algemeen; het uitgangspunt lijkt te zijn dat je een fraudeur bent mits. Wanneer je management in het algemeen bekijkt dan zou je bijna denken dat geen enkele manager zijn of haar mensen vertrouwt; spreadsheets en controle voeren al te vaak de boventoon.

Alle bovengenoemden lijken vooral bezig met (het zoeken naar) controle. En waarom? Omdat het hen vaak aan kennis en kunde ontbreekt!

Wanneer je zelf voldoende kennis en kunde hebt dan zie je namelijk in een oogopslag of je bepaalde zaken aan anderen over kunt laten of niet. Maar wanneer je dat niet hebt dan wil je zekerheden inbouwen en dus controle uitoefenen.

De meeste mensen zullen het vertrouwen niet beschamen. Tot het moment dat je ze teveel controleert.

Maar welke kunde (en kennis) heb je dan persé nodig om anderen te kunnen vertrouwen?

De belangrijkste kunde is om te weten wat jouw eigen belangen en persoonlijke belangetjes zijn. En dat je daar naar handelt. Dat je er open en duidelijk in bent. Dat heel goed en zuiver weet te communiceren naar anderen.

De volgende kunde is je altijd te realiseren dat anderen het haarfijn aanvoelen wanneer er bij jou ook (persoonlijke) belangetjes meespelen waarvan jijzelf denkt dat je ze niet hebt, dat ze wel meevallen of dat ze niet opvallen.

Ten derde: Het komen tot resultaten is zelden iets wat je alleen kunt. Je hebt bijna altijd anderen erbij nodig. Dat is dús mensenwerk. En voor mensenwerk geldt altijd E = K x A; Effectiviteit is Kunde x Acceptatie. Voor die acceptatie is (wederzijds) vertrouwen nodig. Dat kost tijd. Maar vooral: het begint bij jezelf. Dát is echte kunde.

Daarbij komt natuurlijk altijd (de eerlijkheid over de gebreken in) jouw eigen kennis.

Een paar simpele voorbeelden: Ben je politicus om te besturen of om herkozen te worden? Handel je als manager t.b.v. jouw mensen en jouw meerderen of gaat het eigenlijk om promotie? Handel je in het belang van jouw klant (zoals zo vaak gezegd wordt) of in het belang van jouw eigen portemonnee of jouw eigen ‘vinkjes’. En daar bovenop: Gaat het er misschien om dat je graag in de schijnwerpers wilt staan? Vooraan mag staan? Stomweg graag je zin wilt krijgen? Anderen wilt wegdrukken? Het grootste stuk taart krijgt? Met je kop in de krant komt?

Tenslotte punt vier. Luisteren. En wel op zo’n manier dat de ander ook echt vertelt! Ook dat is een kunde. Een kunde waarvoor je eigen opstelling en waardigheid voorwaardelijk is.

Kortom: Voordat je anderen überhaupt kunt leren te vertrouwen zul je eerst met jezelf aan de slag moeten. Zoals de waard is vertrouwt hij immers zijn gasten.

Rob Franse, 3 september 2021

2 gedachten over “Vertrouwen op anderen vereist kunde bij jouzelf!”

Laat een antwoord achter aan Joep C de Jong Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *