“Jij moeten proeven”. Ah, la Bella Italia………

Het was weer zo ver. “Het” Italië evenement in Nederland (zie www.italieevenement.nl  op 20, 21 en 22 mei bij kasteel de Haar) blijft één van onze meest favoriete uitjes. En dit jaar werden onze verwachtingen weer ruim overtroffen.

Daar waren meerdere redenen voor. En de meeste van die redenen hadden te maken met geweldige smaken en fantastische mensen met tijd en aandacht. En dat maakt het voor liefhebbers zoals wij een unieke belevenis. Een deel van de standhouders is puur en uitsluitend Italiaans. Geen woord anders dan Italiaans, afgezien van “jij moeten proeven”! Nou, dat hebben we gedaan. 5 Uur lang. En proeven begint met kennismaken. In welk brabbeltaaltje dan ook. Aandacht voor elkaar. Tijd. Trotse blikken gecombineerd met brede gebaren zoals alleen Italianen die kunnen maken. Trots op wat zij te verkopen hebben. En terecht! Heel bijzondere en pure smaken gecombineerd met een verhaal over het waar, het hoe en het waarom. Je ziet het landelijke gebied voor je. Je ziet de mensen werken. Je ziet hun tevredenheid en trots.

En je krijgt met regelmaat de indruk dat zij het een voorrecht vinden om hun prachtige producten met jou te delen. Zoals wij het een voorecht vinden om te mogen proeven! Soms zijn het de Italiaans producenten zelf. Soms zijn het Nederlandse verkopers die apetrots zijn op het feit dat ze van een heel klein perceel een heel klein gedeelte van de oogst of productie mogen verkopen. Vaak voor het eerst buiten Italië! En wat heb je dan aan ons dankbare klanten.

Voordat ik vertel wat we gekocht hebben moet ik eerst vertellen dat we, wijs geworden, voor de zekerheid een steekwagentje achter in de auto leggen. En jawel, we hadden het steekwagentje nodig ook! En wel voor het volgende (wat ongeveer een kwart was van wat we hebben geproefd). En bij dat proeven hebben we ons erg ingehouden. Van te voren hadden we zelfs een lijstje gemaakt van de zaken die we wilden proeven (het heeft nog net een indigestie en een verbod op autorijden voorkomen). Het leven bestaat uit keuzes maken!

Maar daar is ie dan, de lijst met aankopen (alsof we terug zijn gekomen van een strooptocht):

  • 2 liter extreem zuivere olijfolie uit het diepe zuiden
  • Een schitterende witte balsamico met een vleugje sinaasappel
  • 10 potje pesto met een vleug van hazelnoot
  • 6 heel echte boerse Chianti’ s
  • 6 witte Tramins Aromatico, een fantastische begeleider bij bijvoorbeeld foie gras
  • 6 witte Arneis, wat zo geweldig past bij venkel of vitello tonato
  • 12 witte Merlots uit het Noordoosten; een ware trouvaille
  • Een echte prachtige oude peccorino (niet een stukje, maar de gehele kaas)
  • 1 truffel salami
  • 3 venkel salami’s (je moet toch iets eten bij de Chianti)
  • Segafredo koffie, jawel
  • En een prachtig groen lederen schort waar de olijfolie niet intrekt….

Maar dat is niet het enige waar we zo tevreden mee zijn. Waar we ook erg tevreden van zijn geworden zijn de versnaperingen, koffie, drankjes en lunch die ter plekke onder het genot van Italiaanse muziek genuttigd zijn.

Bovenal zijn we tevreden en gelukkig door de manier waarop een ieder met elkaar omging. Tijd, echte aandacht, trots, proeven-proeven-proeven, een praatje en nog een praatje, interesse, uitleg, grazi, grazi, grazi. Prego!

M’n rug en nek hebben te lijden gehad. M’n beurs heeft nog meer te lijden gehad. Maar ons humeur is voor de rest van de dag onverwoestbaar!

En de klantenman en marketeer in mij denkt nog eventjes: Wat goed dat niet iedereen dit soort producten verkoopt. Wat goed dat niet iedereen zoveel oprechte aandacht en tijd voor de klant heeft. Dan zou er voor geen enkele marketeer werk overblijven. Niets.

De filosoof en levensgenieter in mij twijfelt. Moet ik dit helemaal voor ons zelf houden of…….

Hoe dan ook “jij moeten proeven”. Met tijd en aandacht.

 

Rob Franse, 20 mei 2016

 

2 gedachten over ““Jij moeten proeven”. Ah, la Bella Italia………”

  1. Je schrijft goed, man! Alleen: kijk nog eventjes of al die keren “En…” echt noodzakelijk zijn 😉
    Iets anders: ik schrijf zelf ook een blog. Alleen: ik verspreid mijn schrijfsels via de e-mail. Ik heb het niet zo op de “publieke media” als Facebook, websites en zo. Als je geinteresseerd bent: stuur mij even een emailtje en ik neem je op in mijn InnerCircle. Groet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *