Heb ik jou een probleem aangepraat?

Ja, het zou zo maar kunnen dat ik jou een probleem aangepraat heb. Ofschoon er altijd 2 voor nodig zijn: de schrijver en de lezer. Of de spreker en de luisteraar.

Ik heb een flink aantal echte reacties ontvangen op mijn epistel van vorige week over “ik ben niet tegen rendement denken……”. En die verschillen vaak enorm! Waar de ene super enthousiast reageert met “je slaat de spijker op z’n kop”, daar reageert de ander met “over welk probleem heb je het überhaupt”. En alles daar tussen in.

Maar wanneer we nu eerst  het woord “probleem” uit het verhaal halen, dan zijn we wellicht al een eind verder. En blijf ik voorstander van het ons breder ontwikkelen. En dus niet alleen op “kennis” gebied, maar op bijna ieder gebied. Dus ook voor wat betreft communicatie, meer begrip voor andere mensen met andere beweegredenen, begrijpen dat de ene mens het heft in eigen handen wil nemen en de ander graag wat meer sturing heeft. Wat voor sommigen prima is, is wellicht voor anderen onverteerbaar.

Bovenal: Je hoeft de wereld niet te verbeteren wanneer dat niet jouw ding is. Niemand die jou daar toe dwingt!

Maar wat wel op z’n minst prettig zou zijn is wanneer we eens ophouden met het vormen van onze mening op basis van een enkele kreet of kop boven een artikel. En ja, ik weet het wel, we worden zeker door de combinatie van media en politiek daar bijna toe gedwongen.

Een voorbeeld is de kop “Managers zijn volstrekt overbodig”. De kop pakt lekker en nodigt je uit om te roepen: “Zie je wel”, of juist “wat een onzin”. Hetzelfde geldt voor “Rendement denken”. Daar zijn velen op het moment op tegen. Het is ook best populair in sommige kringen om tegen te zijn. Toch durf ik te stellen dat de facto niemand tegen is…..zolang het maar in de juiste context gebruikt wordt. Wanneer je bijvoorbeeld in het onderwijs rendement denken boven (!) kennisoverdracht stelt, dan kan ik me veel boosheid voorstellen. Anderzijds: Zonder welke rendementseis dan ook wordt onderwijs onbetaalbaar.

Kortom: We hebben vaak een felle mening, maar eigenlijk is iedereen voor…….Het is echter wel een uitdaging om datgene waar we allemaal voor zijn kort en bondig te omschrijven.

Zo denk ik ook dat we allemaal voorstander zijn van een bredere ontwikkeling. Zowel bij anderen als bij ons zelf. De vraag is dan vooral: Hoe pakken we dat aan?? Welke kennis, op welk moment, op welke manier, voor wie,……?

En op dat laatste heb ik nog geen reacties gekregen!

Rob Franse, 16 mei 2015

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.