De herontdekking van de man (deel 2)

In deel 1, gepost op 27-2-2015, beschreef ik een vijftal zaken die kunnen helpen om “meer man” te worden. Met name de zin: “Moeders, kweek geen weekdieren” heeft een aantal lezers al tot actie aangezet J.

Ik heb er inmiddels weer 5:

  •         “Vrouw wil liefst oorlogsheld als vader voor kinderen”, zo schreef het AD op 18 maart j.l. Wanneer je het artikel wat beter leest dan blijkt het vooral te gaan om: Sterk, moedig én altruïstisch. Wanneer ik dat vrij vertaal dan hebben deze vrouwen het over moedige soldaten in een gevaarlijke situatie waarbij ze ook nog eens gewonden in veiligheid weten te brengen. En ik denk er bij dat betreffende vrouwen liever niet zien dat ze doorgaan als oorlogsheld.  De beste vertaling is waarschijnlijk: Een man die in staat is om z’n gezin te beschermen.
  •          In het verlengde van de oorlogsheld kun je natuurlijk ook denken aan iemand die wat minder held is maar wellicht in staat is een goede carrière op te bouwen om op die manier z’n gezin “te beschermen”. Bezit en geld kunnen ook een vorm van bescherming zijn. Van uit die gedachte kun je als jonge man zonder duidelijke doelen (dus) ook denken: Dan maar niet voor een ultiem doel, maar voor een “redelijk alternatief”.
  •          The Optimist publiceerde laatst een artikel wat vertelde dat in Brazilië op alle scholen een serieus programma gestart wordt voor transcendente meditatie. Doel: Kinderen evenwichtiger krijgen. Ook in Engeland zou men dit overwegen. Wanneer je dit vertaalt naar de ontwikkeling van jongens, dan kun je je bedenken dat vormen van meditatie ten grondslag liggen aan iedere Oosterse vechtsport. Beheersing van lichamelijke en mentale kracht.
  •          Geef jongens op iedere leeftijd al een eigen plek. Een plek voor henzelf. En dus niet een plek die moeder zo goed voor ze vindt. Een plek waar jongens jongensdingen kunnen doen. Eventueel samen met andere jongens. Dat betekent dus niet dat ze nooit iets samen met meisjes zouden moeten doen. In tegendeel. Maar het gaat wel om én én. Nu moeten jongens (en mannen) zich te vaak “verstandig” aanpassen aan een omgeving met vrouwen. Dat is op zich niet verkeerd, maar wel als het te vaak gebeurt. Daar lijkt me ook een mooie rol voor scholen te liggen.
  •          Laat vaders en zonen vooral ook samen dingen doen. Dus zonder moeders en zusters. En wanneer er geen vader is, dan is er misschien wel een oudere broer of een oom (persoonlijk zou ik niet kiezen voor een hopman of een pastoor, maar dat moet u natuurlijk zelf weten). Zo leren vaders hun zonen én leren ze zichzelf. Maak het maar waar naar je zoon.

Zo, we hebben er weer 5 bij. We zitten al op 10! Benieuwd wie me helpt bij de volgende 5.

En als ik het zo teruglees dan denk ik: Leuk! Doen! Ik zie geen belemmeringen of tegenargumenten.

Ach, onze fantastische  wereld wordt misschien wel eens voor iedereen fantastisch……..

Rob Franse, 21 maart 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *