Wantrouwen is te voorkomen. En dat is nodig ook! Zeker wanneer je de overheid, een instantie of een stichting bent.

‘Chaos op komst’ schreef ik op 10 februari j.l. Ik wist toen nog niet dat Poetin de Oekraïne zou binnenvallen. Maar het was me wel duidelijk dat er hoe dan ook chaos zou komen. Poetin heeft deze chaos ‘slechts’ verergerd.

Wat misschien, zeker voor de nabije toekomst, veel erger is: Het wantrouwen groeit! Niet zozeer het wantrouwen in elkaar, maar wel het wantrouwen in allerlei overheidsinstanties, stichtingen en andere niet commerciële partijen. Alleen al in de kranten van vandaag kom ik ‘wantrouwen in …..’ tenminste 10 keer tegen.

Om uit welke chaos dan ook te komen is er vertrouwen nodig. Maar zelfs bij mij is er momenteel weinig vertrouwen in veel instanties. Dat heeft een reden. Op het moment dat -hetgeen voor mij de wenkbrauwen ernstig deed fronzen- zelfs een minister warmtepompen ‘gaat verkopen’ dan zit er iets ernstig fout. Ik vraag me dan onmiddellijk af waarom deze ‘verkoop’ nodig is.

Waarom verkopen in plaats van informeren? Mijn vertrouwen win je door achtereenvolgens te vertellen welk probleem je waarom wilt aanpakken. Wat de verschillende oplossingen kunnen zijn. En wat bij de verschillende oplossingen de voordelen, de nadelen, de kansen en de risico’s zijn.

Ondanks het feit dat ik veel lees kom ik bovengenoemde opstelling bijna nergens tegen. Neem als simpel voorbeeld de zonnepanelen. Daar zitten niet alleen voordelen aan. Zo weet bijvoorbeeld niemand hoe oude zonnepanelen gerecycled moeten worden!

Is het dan gek dat mensen zich gaan informeren op social media? Om vervolgens te roepen ‘zie je wel, die of die site zegt het ook. Ik wist het wel!!’.

Via deze 2 simpele stappen (1. zelf niet de nadelen benoemen en 2. mensen daardoor als het ware uit te nodigen om waar dan ook bevestiging voor hun twijfel te vinden) ben je de potentiële klant kwijt! Die krijg je ook niet zomaar weer terug.

Hoe ik dit weet? Omdat ik ooit verkoper en later marketeer was. Door direct bij ieder product te vertellen (tot in de folder aan toe) wat de mogelijke nadelen en risico’s waren nam ik de twijfels bij de potentiële klant weg. Hij of zij kocht. En zeker zo belangrijk: Tijdens de levensduur van het product kwam hij of zij ook niet het moment tegen waarop geroepen werd ‘als ik dat had geweten dan …..

Laat ik er eerlijk bij zeggen dat bovenstaande m’n ideaal plaatje was en dat dit niet altijd voor 100% lukte. Maar toch…….

Wees dus zuiver in je informatie. Zelf kun je de voordelen wel opnoemen. Vraag voor de nadelen (en twijfels) anderen. Zij zien soms nadelen die bij jouzelf niet eens opkomen. Het draagt bovendien bij aan wellevendheid. Iets wat we met z’n allen enorm op prijs stellen en waardoor we met een positievere bril kijken.

En er zijn tenminste nog 2 redenen: We hebben te maken met zeer veel onzekerheden en met complexiteit. Zaken waar mensen aan moeten wennen. Geef mensen die kans op gewenning.


Rob Franse, 3 juni 2022

Eén gedachte over “Wantrouwen is te voorkomen. En dat is nodig ook! Zeker wanneer je de overheid, een instantie of een stichting bent.”

  1. Helemaal mee eens Rob.
    Zuiveren en eerlijke informatie wat zou het mooi zijn en als dat meer werd gegeven.
    Donderdag jl heb ik een arts gesproken in verband met een grote risicovolle ingreep. Ik heb vertrouwen in hem gekregen omdat hij alle Voors en tegens/kans op complicaties duidelijk en rustig heeft uitgelegd .
    Dit is Zo in tegenstelling tot de informatie voorafgaand aan opname in een verpleeghuis. Prachtige missies en visies, die je aanspreken maar waar niet naar gehandeld kan worden. Dat geeft ontevredenheid en frustratie.
    Wees als persoon / organisatie eerlijk in wat je te bieden hebt, of het om zonnepanelen, apparatuur, zorg of wat dan ook gaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.